VANDT DU LANDSKAMPEN?
(Repost fra 2018)
Hvordan gik kampen i går? Tilfreds med resultatet?
Ikke kampens resultat, men dit salg?
I mange byer arrangeres der i denne tid VM på storskærm i bymidten. Normalt ligger disse kampe udenfor normal åbningstid. Men da det i år afholdes i Rusland, må vi forholde os til kampe med startfløjt kl. 14 og 16. Det vil alt andet lige få en indflydelse på antallet af kunder i butikkerne.
Det deler sjovt nok de butiksdrivende i 2 lejre. De der ”griber bolden” (undskyld, jeg kunne ikke lade være), og tilretter deres tilbud til begivenheden, og så de der beklager sig over al den virak, som holder kunderne væk fra deres butik.
Det kommer nok ikke bag på nogen, at jeg er tilhænger af den første gruppe!
Uanset om du er i en kæde, eller arbejder solo, så har du som oftest lidt handlefrihed – uden at bryde konceptuelle rammer.
Sætter du dig i kundens sted, og forestiller dig, hvordan dagen går (eller er gået)? Og kan du dreje dit tilbud i retning af den situation og kundes ”state-of-mind”?
I går var kampen fra kl. 16-18. Det betyder, at kunden er blevet opholdt i det tidsrum, hvor fx indkøb og madlavning normalt finder sted. Kan du som slagter, supermarked, vinhandel eller lignende gøre det let for kunden at få styr på deres ”hængeparti”, så er der en god sandsynlighed for at de handler hos dig.
Ydermere er vi i den fantastiske situation, at temperaturen siger +25 grader. Så mon ikke folk vil hjem og grille, og nyde et koldt glas vin på terrassen?
Den skeptiske læser vil tænke, at det jo er nemt for vinhandleren og de øvrige som handler med fødevarer.
Men mit postulat er, at for langt de fleste butikker, kan det lade sig gøre at rette produktet eller tilbuddet mod den igangværende folkefest. Specielt hvis du tillader dig selv, at gøre det med et smil på læben.
Vinhandleren: stil dig dog ud på gaden og server smagsprøver på iskold Rosé, som du har 3 for x pris af netop i dag. Samarbejd med slagteren, så de kan få vin og mad To Go.
Materialisten: Præsentér bunker af solcreme, og måske naturlægemidlet mod tømmermænd..?
Tøjhandleren: Nye T-shirts til ham der spildte sin fadøl i begejstring.
Optikeren: Linser og briller, til dig som havde svært ved at se bolden på storskærmen.
Sportsbutikken: Gem nu ikke landsholdstrøjerne bagerst i butikken.
Blomsterhandleren: Blomster til konen, som henter ungerne og sørger for aftensmad, mens du er til fodbold.
Kom gerne selv med flere eksempler...
Nogle gange er det nemt at beklage sig over, alle de ydre påvirkninger, der holder kunderne ude af vores butikker. Det regner hele tiden, det er for varmt, nu har de spærret gaden af igen…
Det er faktisk slet ikke så svært at skabe lidt liv i butikken – men det kræver en optimistisk tilgang og tankegang.
Og husk, får du den helt originale idé, så informer den lokale presse – de vil meget gerne profilere det lokale erhvervsliv. Derved får du også gratis PR ud af din iderigdom.
Nyd sommeren
Comments