SKYD PISTOLSÆLGEREN
(*ikke en opfordring til vold) :-)
Men en opfordring til, at gøre op med det stereotype billede af en dygtig sælger.
Vi har alle sammen mødt pistolsælgeren. Sælgeren som var over os som en hvirvelvind, og da vi forlader butikken helt omtumlede, så havde vi købt væsentligt mere end planlagt. Og faktisk også mere end vi havde brug for.
Efterladt med en lidt tom følelse. En følelse af afmagt, Og en væsentligt lettere pung.
Butikken derimod, de fejrer den dygtige sælger, som virkelig fik hævet Basket Size. Var der bare flere af den slags, så kunne vi også nå denne måneds budget, til trods for det skønne sommervejr - eller hvad?
Jeg anser pistolsælgerens facon, som at tisse i bukserne. Det varmer i øjeblikket, men ender med stor irritation. For tror du, at førnævnte kunde kommer igen?
Pistolsælgeren har i min optik udelukkende fokus på egen vinding - og måske butikkens. Om ikke andet, så i hvert fald på den korte bane.
Jeg vil langt hellere ansætte Relationssælgere. Relationssælgeren har fuld fokus på kunden, og på kundens situation. Og han tager udgangspunkt deri. Dermed bliver hans mersalg og opsalg til omsorgssalg, da produktet eller servicen rent faktisk er relevant for kunden.
Omsorgssalget bliver muligt, fordi Relationssælgeren bruger sin tid på, at nå ind til kunden og skabe en tillid, før det egentlige salg sættes ind.
Det minder mig om udtrykket: When you stop selling, you start selling
Relationssælgeren kan nemt sælge lige så meget som Pistolsælgeren - og ofte langt mere, for Relationssælgerens kunder kommer igen. Og de insisterer gerne på, at handle med den samme som sidst. Og bedst af alt, de fortæller gladelig deres omgangskreds om oplevelsen.
Kommentare