top of page

KLÆDT PÅ TIL FREMTIDEN?

I en stadig foranderlig detailhandel vil de fysiske butikker få en anden rolle end tidligere. Vi stiller, som forbrugere, større og større krav til oplevelse og effektivitet. Vi vil føle en relation, men uden at blive bundet. Vi vil være i centrum, men samtidig have plads til at udforske på egen hånd.


Kunderne kan derfor mødes på 7 måder, også kaldet de 7 emotionelle relationsparametre. Hos de butikker som mestrer kunsten, vil kundeoplevelsen vil som oftest indeholde elementer fra flere af de 7.


De 7 måder er:


- Butikken som centrum for interaktion med produkter – Butikken fungerer som showroom. Butikken er skarp til omni channel. Webshob og butik flyder sammen, men giver kunderne mulighed for at se, prøve, mærke…


- Butikken som centrum for træning – Butikken understøtter det sunde liv, skaber de bedste rammer for personlig træning, og åbner for fællesskab med andre.


- Butikken som centrum for at spare tid – Butikken tilbyder med sin effektivitet og lethed en god kundeoplevelse. Her taler vi både i forhold til interne processer; hvor gnidningsfrit kan vi gøre et køb? – Men også muligheden for at klare flere ting på én gang – i 1 butik. Fx sandwich & coffee to go, når vi handler tøj.


- Butikken som centrum for kundeinvolvering – Kunden får lov til at udtrykke sig individuelt ved at være meddesignere af sit produkt. I stadig højere grad vil vi få muligheden for at co-create produkter og services i butikkerne. En involvering som kan skabe stor loyalitet fra kunden.


- Butikken som centrum for udvikling – Kunden og medarbejderen udvikler i samarbejde nye produkter i et sikkert miljø. Her taler vi co-creation på et helt nyt niveau. Her er det ikke nødvendigvis færdige produkter, som kunden kan vælge form og farve på. Her kan opstå helt nye produktmuligheder eller services.


- Butikken som centrum for læring – Butikken tilbyder kunden mange muligheder for ny viden, og kun fantasien sætter grænser. Aktiviteterne i butikken handler i mindre grad om transaktion – men i højere grad om vidensoverførsel. Kunderne vil ikke sælges til. De vil klædes på til at træffe saglige beslutninger.


- Butikken som centrum for sociale aktiviteter – Butikken tilbyder et koncept, der kombinerer shopping med hygge – fx med veninderne. Skab oplevelser, så kunderne glemmer tiden.


Vil du vide mere om de 7 emotionelle relationsparametre:


Tak til Dorte Wimmer, Direktør for Retail Institute, for altid fantastisk inspiration! En stor anbefaling til hendes bog: ”Refresh Retail”

Comments


Hi,
I'm Leah

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. I’m a great place for you to tell a story and let your users know a little more about you.

Post Archive 

Tags

Ingen tags endnu.
bottom of page