top of page

BUTIKSCHEFENS 10 STØRSTE UDFORDRINGER

Detailbranchen ændrer sig markant i disse år – Al fokus er på at skabe gnidningsfri omnichannel retail, med fokus på oplevelser. Men har vi helt glemt de indre linjer? Hvad med de ansatte, som rent faktisk møder kunderne hver dag?


Svenske Kangee Leadership har gennemført en spændende undersøgelse blandt 300 butikschefer. Deres mål var at afklare, hvilke udfordringer butikschefen står med. Hvad forhindrer butikschefen i at drive en rentabel butik, udvikle og træne sine medarbejdere og levere sublim service?


De 10 største udfordringer er listet nedenfor (frit oversat) – med den største udfordring til sidst:


10) Manglende bemanding. Det er svært at nå alle kunder. Og frokosten må ofte springes over.


9) Manglende incitamenter – fx faldende løn, frafald af bonusordninger, søndagstillæg mv.


8) Systemerne – som det forventes man kan leve med og uden. Der implementeres løbende nye systemer,

som ikke er gennemtestet eller driftssikre. Personalet forventes bare at kunne navigere i dette.


7) Manglende mandat – føler ikke tillid fra ledelsen. Alt skal cleares med distrikschefen/ledelsen, før der kan tages beslutninger. Til trods for at butikspersonalet er nærmest kunderne.


6) Alt for mange kampagner og tilbud – som gør dialogen med kunderne uklar. De reelle priser bliver uklare for kunderne, hvilket mindsker butikspersonalets troværdighed.


5) Omnichannel/Digitalisering – Føler ikke længere at ledelsen har fokus på den fysiske butik, men kun på digitaliseringen. Og desværre i en grad, hvor det ikke ses eller føles i butikken.


4) Mødet med kunden – svært at holde alle sælgere trænet og motiverede til at levere på det ønskede niveau. Selv de dygtige sælgere skal holdes til ilden.


3) Udvikling og uddannelse - Savner mulighed for dygtiggørelse og videreuddannelse. Der er ikke fokus på personlig udvikling – kun på produktviden.


2) Delagtiggørelse og påvirkning – Savner inddragelse, når HQ beslutter hvordan butikken bedst kan optimeres. Føler sig ikke hørt.


1) Forståelse fra hovedkontoret – De træffer beslutninger hen over hovedet på én. De besøger sjældent butikken, og alligevel forventes der ejerskab for beslutningerne.



Vil du lære mere om Kangee Leadership, eller læse hele rapporten, så kan du kontakte Håkon Karlsson på +46 73 389 2024 eller hakan.karlsson@kangee.se

Comments


Hi,
I'm Leah

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. I’m a great place for you to tell a story and let your users know a little more about you.

Post Archive 

Tags

Ingen tags endnu.
bottom of page